Jedno město, dvě rodiny; a ani jedna nezůstane stejnou po příchodu té druhé || Ohníčky všude kolem

pondělí, dubna 02, 2018


Ohníčky všude kolem je knihou, o které se mluvilo dlouho předtím, než jí i jedno z našich českých nakladatelství, a to sice Odeon vydalo. A co teprve když kniha vyšla! Na Instagramu se chvíli nemluvilo o ničem jiném - dokonce i má (tedy mladší) generace se o tuto, upřímně popisující život, knihu začala zajímat.
Mně byla tato krásná knížka nabídnuta na recenzi nakladatelstvím Knižní Klub & Odeon, za což jim ještě jednou mnohokrát děkuji.


Rodina Richardsonových žije v Shaker Heights po generace, Mají velký dům, kořeny a svou historii, kterou zná celé město. Elena Richardsonová je matkou čtyř dětí a průměrnou městskou novinářkou. Její manžel Billy Richardson je dobrý právník v dobré firmě. Se svou ženou se seznámili na střední a hned co to šlo, se za ní Billy přestěhoval do Shaker Heights, aby spolu založili rodinu.
Rodina Warrenových je oproti tomu úplně jiná. Mia Warrenová přerušila styk se svými rodiči po jakémsi incidentu „o kterém se nemluví“ a se svou pubertální dcerou Pearl je na cestách co je její dcera živa. Nikde nebydlí moc dlouho na to, aby stihli zapustit kořeny. Tentokrát to má být ale jiné, slíbila Mia Pearl. Tentokrát tady, v Shaker Heights, zůstanou na trvalo. Tentokrát si Pearl najde kamarádku a kdoví, možná zažije i první lásku.
Co mají však tyto, na první pohled zdánlivě rozdílné rodiny, společného? Ze začátku toho opravdu moc není. Ale poté, co nejmladší syn Eleny Richardsonové, Moody, přivede na večeři do jejich rozlehlého domu Pearl, vše se změní.

„What made someone a mother? Was it biology alone, or was it love?“
(překlad: „Co z vás učiní matku? Je to příroda samotná, anebo je to láska?“)

Kniha Ohníčky všude kolem mě šokovala. Zlomila, rozbrečela, zničila - a to vše ve jménu toho, aby mi mohla slízat rány, zcelit mě a znovu mě rozesmát.
Nic podobného jsem v životě nečetla. Konec vám zkrátka rozechvěje srdce a vy si nebudete sto jisti, zda jste dojatí, nebo prostě jen otupělí. 

Po grafické stránce mě Odeon opět dokázal uspokojit - kniha je v klasickém stylu, se kterým se u titulů z tohoto nakladatelství setkáváme již nějakou dobu. Mě to ale furt nemrzelo; naopak mám pocit, že mě to baví ještě víc! Knížka je pod hřebenovým modrým přebalem se sirkami v domečku (mimochodem je toto vyobrazení velmi důležité pro příběh!) tyrkysová /něco mezi modrou a zelenou/. 


Autorka Celeste Ng u nás rozhodně neznámá není. Její debutový román Vše, co jsme si nikdy neřekli, který u nás vyšel v roce 2016 u nás zaznamenal obrovský úspěch. Musím se přiznat, že knihu jsem stále nečetla, ale už nějaký čas po ní pokukuju v knihkupectvích. Pokud jste jí ovšem četli vy, určitě se mi nezapomeňte zmínit v komentářích, jak se líbila. 

Co se postav a jejich vybarvení v příběhu týče - OBROVSKÁ SPOKOJENOST. Poslední román, který měl takhle dobře vypracované a popsané postavy, byl Malý život od Hanye Yanagihary (vydaný opět mým milovaným Odeonem).
Soucítila jsem a milovala jsem naprosto všechny charaktery. Jediný, kdo mi moc nesedl, byla Izzy, druhé nejmladší dítě manželů Richardsonových. Nedokážu přesně říct, proč, ale postava mě znervózňovala a nebyla jsem z ní dvakrát unesená, přestože v knize zastává jednu z těch „hodných“ postav.

Kniha zaujala i několik lidí nečtenářů, kteří se vyskytují v mém okolí - takže pokud si nevíte rady s narozeninovým nebo vánočním (záleží, kdy budete recenzi číst) dárkem, určitě s Ohníčky všude kolem neuděláte chybu.

5* /  5*

You Might Also Like

0 coment�rios