5 nejlepších knih roku 2017

neděle, prosince 31, 2017

Tenhle rok byl báječný. A nemyslím to jenom jako frázi, která se říká příbuzným, když se jednou za rok sejdete na Silvestra a vzpomínáte na uplynulý rok, ale i z hlediska vyšlých knížek. Protože abych pravdu přiznala, myslím si, že knihy, které vyšly v tomto roce byly úchvatné, čtivé a především - dělalo mi velký problém vybrat jenom pět knih, které si zaslouží nést ten titul „NEJLEPŠÍ“.

Nicméně tady jsou. Hvězdy posledního večera tohoto roku. Pokud jste je tento rok nestihli, nevadí. Nezoufejte. Čeká nás totiž další rok, kde své čtenářské mezery můžete napravit!
A teď si pojďme všech těchto pět kousků projít každou zvlášť.


MALÝ ŽIVOT (Hanya Yanagihara)

Malý život je kniha, na kterou jsem v posledních čtyřech měsících společně s Klárkou z @klariny.knihy nalákala kde koho. Od našich bookstagramerských přátel, až po úplně náhodné lidi v knihkupectví nebo na ulici. Tato kniha mě zkrátka neuvěřitelně ovlivnila. Změnila mne. Změnila některé mé myšlenky a názory. Ale hlavně mě donutila plakat, jako nic a nikdo na tomto světě. Nikdy jsem necítila tolik emocí, jako právě při čtení této knihy. A až s touto knihou mám pocit, že jsem konečně pochopila, co že to vlastně ta takzvaná láska je.
Nejenže tato kniha (za mne) vyhrává první místo v Nejlepších knihách za rok 2k17, ale vyhrává i cenu Nejlepší a nejoblíbenější knihy v mém životě.

Abych alespoň trochu přiblížila o čem kniha je: Příběh vypráví o skupině čtyř kamarádů, kteří se přijíždí do New Yorku aby si splnili své sny; zatímco Willem touží po úspěšné kariéře herce, JB si sám sebe představuje jako malíře s nejvíce navštěvovanými výstavami. Malcolm naopak chce, aby se jeho domy a jiná architektura dobře prodávala a aby ho to zajistilo. Finančně. A Jude všechno pozoruje zpovzdálí. 
Během děje se dozvídáme o každém z hlavních protagonistů čím dál tím víc informací o tom, kdo jsou a jakou mají minulost. O každém s výjimkou Judea. O Judeovi nevíme, kde se vzalo jeho postižení s nohami, které mu způsobují neskutečnou fyzickou bolest, nevíme dokonce ani to, proč nemá rodiče a kde vyrůstal předtím, než se dostal na univerzitu, kde se skupinka seznámila. Ale během děje... během děje se dovídáme, jak krutý život Jude vlastně vedl. A jak je těžké přijmout lásku, která je vám nabízena, když s vámi předtím bylo jednáno zle.

DVŮR MLHY A HNĚVU (Sarah J. Maas)

Už v předchozím roce jsem o Maasové mluvilo kvůli její mladší sérii ACOTAR dobře a s údivem, a proto snad nikoho nepřekvapí, že tomu tak bude i letos. Nejenom, že následující díl Dvůr trnů a růží povýšil celou sérii na úplně jiný level, ale také se udál v naprosto nečekaném sledu událostí. Alespoň tak tomu bylo v mém případě. Když jsem si jej na Světě knihy v květnu nadšeně běžela koupit, těšila jsem se na něj, to né že ne, ale trochu jsem očekávala jakým směrem se příběh bude ubírat. Ovšem to, co pro své čtenáře Maasová přichystala... ach. Žasnu a klaním se jí.
Pokud jste tedy s prvním dílem váhali, zda do série jít, určitě vás přesvědčí fakt, že druhý díl nabere úplně nečekaný zvrat a dějství posune úplně do jiných končin.
Více si o knize přečtěte v tomto článku, kde jsem vás obeznámila s příběhem více dopodrobna - druhý díl jenom navazuje na předešlé události.

FANTASTICKÁ ZVÍŘATA A KDE JE NAJÍT (J. K. Rowling)

Rowlingová je jedna z mých TOP 3 nejlepších spisovatelek a její téměř už rok stará novinka Fantastická zvířata a Kde je najít dojala k slzám fanoušky po celém světě - mě nevyjímaje. Krom toho, že je scénář na chlup totožný s filmem (v hlavní roli s Eddiem Redmaynem, podotýkám), je také dle mého velmi fascinující, že vyšel až po uvedení filmu do kin. Rowlingová je také jedním ze scénáristů a celý film byl tak trochu pod jejím vedením, takže pokud jste jej ještě neviděli, určitě to napravte. Je to totiž v mnoha aspektech i větší vzrušující podívaná, jak Harry Potter.
Příběh vypráví o mladém kouzelnickém badateli a zoologickém nadšenci Newtu Scamanderovi, který přicestuje do New Yorku za účelem odkoupit další fantastické tvory, když vtom si v bance nedopatřením zamění kufr s jistým Jacobem Kowalskim, mudlou. Newt měl v kufru všechna svá fantastická stvoření, která nyní musí znovu pochytat a najít, neb se rozutíkala po městě, když Jacob otevřel „svůj“ kufr. Do toho se ještě přimotá Tina, bývalá bystrozorka, která má na Newta spadeno, protože chovat fantastická zvířata je v USA (a všude jinde po světě) přísně zakázáno. Kam tento příběh povede, se můžete přesvědčit na vlastní oči.

OSM HOR (Paolo Cognetti)

Tuto knihu jsem zde zařadila hlavně z důvodu, že byla přinejmenším nejvíce šokující knihou tohoto roku. Čekala jsem takovou oddechovou, místy nudnou knihu, ale dočkala jsem se úchvatné četby k zamyšlení. O síle přátelství a o tom, jak odlišný je život v horách a to ví v této době, kdy máme internet a žijeme (nemyšleno zle) převážně sociální život.
Přece jenom, když přijedu do cizí destinace, jedna z mých prvních starostí je, jaké je heslo k wifině. 
Tento příběh vám ale nastíní tu druhou stranu mince; život, který se dá vést kdesi vysoko v horách, daleko od lidské civilizace. Ale to nejdůležitější - ukáže vám skutečné pevné přátelství, které dokáže přetrvávat roky.
Více informací o této knížce (která určitě stojí za povšimnutí!) najdete v recenzi ZDE.

ŠEST VRAN (Leigh Bardugo)

U Šesti vran jsem váhala, zda je vlastně zařadit do této skupinky. Tedy, jistě, určitě se jedná o to povedenější dílo tohoto roku. Určitě mě knížka moc potěšila a to nejen z důvodu, že jsem vyhrála reading copy od Albatrosu. Ale určitě mě kniha nedostala a nezasáhla tak moc, jako všechny ostatní, kteří o knížce mluvili.
Co se knížce musí nechat je fakt, že je to něco naprosto odlišného od všech fantasy, které jsem kdy četla. Jistě, je tam nějaká love story, ale je tak zastřená tím nadupaným a nabitým dějem, že jí sotva postřehnete. Krom toho má kniha/série naprosto strhující a dech beroucí obálku, kvůli které jste schopni jen nadšeně máchat rukama kolem sebe. 


A ještě jedna taková perlička na závěr: kniha má mapu. Ale ne jen jednu, ale rovnou dvě! Pro fantasmagoriky jako dělané.
Příběh se odehrává (jak jinak) ve smyšleném městě Ketterdamu, což je rušné přístavní město, kterému vládnou peníze a moc. Za peníze zde seženete téměř cokoliv - to vám zde řekne každý, o to víc ale právě Kaz Brekker, náš hlavní protagonista a padouch. Kaz je je ve městě vyhlášeným zlodějíčkem a podvodníkem - a když dostane nabídku, na kterou by kývl buď jen sebevrah,anebo někdo, kdo potřebuje HODNĚ peněz, neodmítá a okamžitě si shání padouchy, kteří by mu v této špinavé prácičce pomohli.
Jak jsem už psala, kniha je opravdu neskutečně zajímavá a jiná. Hlavně jiná. A proto je také na tomto seznamu. O dalších dílech se zatím neví, zda u nás vyjdou. V angličtině vyšla kniha jako Six of crows, druhý díl pak Crooked kingdom.

Doufám, že se vám tyto knihy zalíbily a zaujaly vás. Pokud jste některou z nich v tomto roce nečetli, určitě si je vyhledejte v knihkupectví a ošahejte si je osobně. Jak už jste možná zaznamenali, tak jsou knihy i v tomto článku řazeny podle té nejlepší z nejlepších, proto za sebe mohu doporučit hlavně ten Malý život, který mne svou hloubkou a poselstvím dostal letos na plné čáře.
A pokud jste některou z daných knížek už četli, určitě mi napište svůj názor, ráda zmiňované tituly prodiskutuju! A v Novém roce na viděnou!

You Might Also Like

4 coment�rios

  1. Z tvého výběru jsem zatím četla jen Dvůr a Zvířata, a obě jsou báječné - Dvůr mám dokonce též zařazený ve své dvanáctce nejlepších knih. 100% si chci v nejbližší době přečíst Šest vran, ale váhám s kupováním knih. Totiž, kupodivu mám po Vánocích poměrně dost peněz, ale hrozně ráda bych si našetřila na grafický tablet. Možná si ale Šest vran brzy koupím, protože nevěřím, že bych dokázala šetřit moc dlouho. :/
    Nakonec uvažuji o Malém životě, který všude tak moc opěvuješ a doufám, že bych se k němu letos mohla dostat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dvůr a Zvířata jsou fantastická, přesně jak jsi napsala :). Naprosto miluju to, jak jsou Zvířata tak... jiná a zároveň tak podobná HP. Nevěřila jsem, že Rowlingová má ještě odkud čerpat, ale Zvířata byla tak báječná, že... ona je zkrátka neskutečná.

      Šest vran byla opravdu zajímavá četba. A naprosto šokující fantasy. Přesto jsem stále na vážkách jestli se mi líbila, anebo ne. Ale myslím, že v TOP 5 je přece jen zaslouženě :). Myslím, že je to přesně ten styl četby, který by se ale tobě zaručeně líbil a učaroval tě!

      A Malý život... ach. To je prostě kniha, která mi změnila život. Ať už obrazně, nebo skutečně. Vážně mám pocit, že po přečtení této knihy se na svět dívám úplně jinýma očima :).

      P.S.: Hned se jdu podívat na tvou TOP 12!!!

      Vymazat
  2. Moc pěkný výběr a fotky :) Fantastická zvířata a Dvůr mlhy a hněvu jsem také četla a rozhodně patří k tomu nejlepšímu :) hezké čtení i v novém roce :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ze zmiňovaných jsem četla jen Šest vran a šíleně jsem se na tu knihu těšila. A to byl možná ten důvod, proč jsem z ní nebyla tolik nadšená jako ostatní. Čekala jsem od ní o dost víc, než mi dala. První polovina knihy mě vůbec nebavila a ty šílené hrubky a překlepy mě iritovaly. Ale od druhé poloviny to byla jízda, a tak ji řadím do té lepší části knih, které jsem přečetla :)

    OdpovědětVymazat